Monday, May 25, 2009

GLOBAL : ISNIN 25 MEI 2009


LTTE sembunyi di kem pelarian
COLOMBO 24 Mei - Sri Lanka tidak membenarkan pekerja bantuan daripadaPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memasuki kem-kem pelarian untukmembantu penduduk awam yang ditempatkan di situ, sehinggalahpemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) yang bersembunyi dikalangan pelarian itu ditangkap.


Isytihar gandingan di pusat pelupusan sampah
MegawatiSoekarnoputri dan sekutunya Prabowo Subianto semalam mengadakan upacarabagi mengisytiharkan persetujuan mereka untuk berganding pada pilihanraya Presiden Indonesia Julai ini.

Sidang Hanoi bincang ekonomi
HANOI 24 Mei - Menteri-Menteri Luar dari Asia dan Eropah bersidang diVietnam esok untuk membincangkan krisis ekonomi dunia, tetapiperbicaraan kes pemimpin prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi jugadijangka menarik perhatian mereka.


Penduduk Mongolia mengundi
ULANBATOR 24 Mei - Pusat-pusat pengundian dibuka di seluruh Mongolia hariini bagi membolehkan negara itu memilih Presiden baru, kurang setahunselepas dakwaan berlaku manipulasi undi pada pilihan raya Presiden yanglalu, sehingga mencetuskan rusuhan maut.

11 penonton terbunuh, 30 cedera dalam rempuhan
RABAT24 Mei - Sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh dan 30 lagi cedera dalamkejadian rempuhan penonton di festival muzik antarabangsa di Maghribi,semalam.

Virus H1N1:Bayi 21 bulan dijangkiti
BEIJING24 Mei - Seorang bayi berusia 21 bulan disahkan sebagai kes selesemababi kelapan di China hari ini, sementara satu lagi kes disyakijangkitan virus A (H1N1) dilaporkan di timur negara ini.

18 askar AS dijangkiti selesema babi
KUWAIT24 Mei - Sebanyak 18 askar Amerika Syarikat (AS) yang dijangkitiselesema babi semasa ketibaan mereka di pangkalan tentera udara disini, disahkan pulih sepenuhnya dan telah meninggalkan pangkalantersebut.


Penghormatan terakhir
GIMHAE,Korea Selatan 24 Mei - Beribu-ribu rakyat negara ini memberikanpenghormatan terakhir kepada mendiang bekas Presiden Roh Moo-Hyun, yangmembunuh diri semalam selepas terjun dari lereng gunung di belakangkediamannya dekat kawasan selatan pedalaman.


Istana Buckingham sekali lagi diceroboh
LONDON24 Mei - Seorang pemandu diraja membenarkan dua wartawan yang menyamarmasuk ke Istana Buckingham setelah disogok dengan wang tunai dan salahseorang daripada wartawan berkenaan dibenarkan duduk di dalam keretaBentley milik Ratu Elizabeth II.


Hubungan pengangkutan di utara Australia masih terputus
SYDNEY24 Mei - Beribu-ribu penduduk di utara Australia masih terputushubungan walaupun keadaan banjir semakin pulih berikutan hujan lebatyang turun selama beberapa hari lalu.

Hizbullah bidas majalah Jerman
BEIRUT24 Mei – Pergerakan Hizbullah di Lebanon hari ini membidas sebuahmajalah Jerman berikutan laporannya yang mendakwa sebuah suruhanjayasiasatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) percaya Hizbullahmenjadi dalang di sebalik pembunuhan bekas Perdana Menteri, RafiqHariri pada 2005.

Nahas pesawat, 14 maut
SAOPAULO 24 Mei - Sekurang-kurangnya 14 terbunuh termasuk empatkanak-kanak dalam nahas melibatkan pesawat peribadi di utara Brazil dinegeri Bahia.

Perisik asing tangkap pengganas
WASHINGTON24 Mei - Perkhidmatan perisikan asing yang bertindak bagi pihak AmerikaSyarikat (AS) kini menangkap, menyoal siasat dan menahan kebanyakansuspek pengganas yang ditemui di luar medan pertempuran di Iraq danAfghanistan.

Obama ngaku fikir masalah Gitmo
WASHINGTON24 Mei - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengakui bahawabeliau sedang memikirkan langkah yang perlu diambil terhadap tahananTeluk Guantanamo yang dianggap terlalu berbahaya untuk dibebaskan danmenjadi salah satu masalah terbesar yang dihadapi oleh AS.


Cannes pertembungan pengarah terkenal
CANNES,Perancis 24 Mei - Debaran menanti keputusan, siapakah pengarah filemyang bakal memenangi anugerah tertinggi Palme d'Or pada Festival FilemCannes ke-62 di sini, hanya akan diketahui malam ini.





Askar Pakistan gempur Taliban di Mingora
ISLAMABAD:Tentera Pakistan berjaya menawan beberapa kawasan utama di Lembah Swatyang dikawal Taliban ketika berusaha merampas ibu kota wilayah di baratlaut Pakistan itu, kata pegawai semalam.

Kerajaan AS kehabisan wang: Obama
WASHINGTON: Perbelanjaan besar-besaran untuk menyelamatkan sistem kewanganmenyebabkan kerajaan Amerika Syarikat kehabisan wang dan menanggunghutang besar, kata Presiden Barack Obama, semalam.

Macam-macam: Lelaki tertembak kemaluan sendiri
SAARBRUECKEN:Seorang lelaki Jerman yang baru menyertai kumpulan jenayah tertembakkemaluan sendiri apabila terlupa memasang fungsi keselamatan padapistol yang dimasukkannya dalam poket seluar.

Peguam sedia pertahan Suu Kyi
YANGON: Peguam bela pemimpin pro demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi bersediauntuk memulakan hujah mempertahankan tokoh itu minggu ini selepaspemenang hadiah Nobel Keamanan itu mengaku tidak bersalah pada sesiperbicaraan sebelum ini.

Sri Lanka beri syarat PBB masuk kawasan LTTE
COLOMBO:Sri Lanka semalam berkata hanya akan membenarkan pekerja bantuan PBBmenemui penduduk awam yang berada di kem selepas semua pemisah yangbersembunyi di kalangan pelarian terbabit dibawa keluar.

Hizbullah nafi terbabit pembunuhan Hariri
BEIRUT: Pergerakan Hizbullah menafikan laporan majalah Jerman yang mengaitkania terbabit dengan pembunuhan bekas Perdana Menteri Lubnan, RafikHariri, pada 2005.

Brooke Shields panik ada sel kanser kulit
LOSANGELES: Aktres terkenal Amerika Syarikat, Brooke Shields, memilikiraut wajah terkenal dan menawan. Namun bertahun terdedah kepada cahayamatahari memberi kesan buruk kepada Shields apabila menerimaperkhabaran kurang baik daripada doktornya baru-baru ini.

Lelaki berotot kurang risiko hidap barah
STOCKHOLMLelaki yang berotot hasil kekerapan berlatih mengangkat beratmengurangkan risiko untuk mati akibat barah sehingga 40 peratusberbanding lelaki yang tidak berbuat demikian, menurut satupenyelidikan baru.

Pemandu ratu langgar peraturan
LONDON:Seorang pemandu diraja membawa dua wartawan yang menyamar, memasukiIstana Buckhingham selepas disogok wang serta membenarkan merekamenaiki kereta Bentley milik Ratu Elizabeth II

No comments:

Post a Comment