Monday, May 25, 2009

Askar Pakistan gempur Taliban di Mingora

Askar Pakistan gempur Taliban di Mingora


TENTERA Pakistan membawa wartawan meninjau kawasan gua di pergunungan Baine Baba Ziarat dekat Lembah Swat.

Tentera kerajaan mara, tawan kawasan sekitar Lembah Swat

ISLAMABAD: Tentera Pakistan berjaya menawan beberapa kawasan utama di Lembah Swat yang dikawal Taliban ketika berusaha merampas ibu kota wilayah di barat laut Pakistan itu, kata pegawai semalam.

Serangan darat ke atas Mingora, bandar raya dengan anggaran penduduk seramai 300,000, kebanyakannya melarikan diri, menandakan bermulanya fasa terpenting s erangan tentera terhadap Taliban di situ.

Pegawai berkata, tentera berjaya merampas beberapa persimpangan penting dan tiga dataran di Mingora, termasuk Dataran Hijau, lokasi ekstremis Islam dilaporkan menjalankan hukuman pancung lewat tahun lalu.

"Pasukan keselamatan terbabit membersihkan periuk api. Mereka juga melakukan operasi mencari di kawasan ditawan," kata seorang pegawai keselamatan yang enggan dikenali.

Seorang lagi pegawai tentera memberitahu, pertempuran masih berlaku di Mingora, yang menyaksikan militan sejak beberapa minggu lalu meronda dengan senjata dan pelancar roket.

"Pertempuran berterusan antara pasukan keselamatan dan militan di penempatan Nawa Kilay di Mingora dan di barat pinggir bandar Qambar," katanya.

Perintah berkurung masih berkuat kuasa di bandar raya itu dan tembakan dapat didengar, kata pegawai.

Mingora berada di bawah penguasaan Taliban sejak beberapa minggu dan sebagai hab pentadbiran dan perniagaan seluruh daerah itu, penawanan bandar raya itu penting bagi tentera untuk mengisytiharkan kemenangan di Swat.

Pakistan berkata, sekurang-kurangnya 15,000 anggota tentera dikerah berdepan dengan 4,000 militan bersenjata lengkap di Swat, menyaksikan lewat bulan lalu Islamabad mengarahkan serangan menghapuskan pejuang yang mara sehingga berada pada jarak 100 kilometer daripada ibu kota itu. � AFP

No comments:

Post a Comment