Monday, May 25, 2009

Sidang Hanoi bincang ekonomi

Sidang Hanoi bincang ekonomi

HANOI 24 Mei - Menteri-Menteri Luar dari Asia dan Eropah bersidang di Vietnam esok untuk membincangkan krisis ekonomi dunia, tetapi perbicaraan kes pemimpin prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi juga dijangka menarik perhatian mereka.

Wakil daripada 45 negara termasuk sekurang-kurangnya 30 menteri luar dijadual menghadiri mesyuarat dua hari di Hanoi melibatkan Kesatuan Eropah (EU), ASEAN, China, Jepun, Korea Selatan, India dan Pakistan.

Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM) itu dijangka mencari penyelesaian terhadap kemelesetan ekonomi dan meningkatkan kerjasama ekonomi.

Menteri terlibat juga akan membincangkan isu perubahan iklim dan wabak penyakit seperti selesema babi.

Menteri-menteri berkenaan juga dijangka menyentuh tentang kontroversi berhubung tindakan Myanmar membicarakan Suu Kyi.

Junta tentera menuduh Suu Kyi melanggar syarat tahanan di rumah dengan membenarkan seorang lelaki Amerika Syarikat (AS) bermalam di rumahnya tanpa kebenaran.

Beliau boleh dikenakan hukuman penjara lima tahun dalam kes yang disambung perbicaraannya di Yangon esok.

Di Brussels pada minggu lepas, Menteri-Menteri Luar EU membincangkan cadangan supaya sekatan ditingkatkan ke atas junta Myanmar bagi memaksanya memulihkan demokrasi di negara itu, tetapi mereka gagal mempersetujui langkah baru.

Sebaliknya mereka menyatakan bahawa mereka akan menggesa negara yang menjalinkan hubungan erat dengan Myanmar seperti China, India dan Thailand supaya menggunakan pengaruh masing-masing ke atas junta.

EU dan negara-negara Asia jarang sependapat mengenai pendekatan yang patut digunakan terhadap junta Myanmar.

Pakar mengenai Vietnam di Akademi Pasukan Pertahanan Australia, Carl Thayer berkata, tidak ada konsensus di Eropah atau Asia mengenai cara untuk menangani isu Myanmar.

Sesetengah negara Asia semakin hilang sabar dengan Myanmar, manakala beberapa negara Eropah semakin kurang yakin sekatan akan membawa kesan, kata beliau. - AP

No comments:

Post a Comment