Friday, May 22, 2009

GLOBAL : JUMAAT 22 MEI 2009

Hercules berada dalam keadaan baik
MAGETAN21 Mei - Tentera Indonesia hari ini menjelaskan bahawa pesawat HerculesC-130 yang terlibat dalam nahas yang meragut hampir 100 nyawa di sinisemalam berada dalam keadaan baik, malah melepasi satu ujianpenerbangan sehari sebelum kejadian itu.

WHO: Kes H1N1 terus meningkat
TOKYO21 Mei - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, jumlah kesjangkitan influenza A (virus H1N1) di seluruh dunia kini telahmeningkat kepada 11,034 dengan 85 kematian.

Perbicaraan Suu Kyi kembali tertutup
YANGON21 Mei - Rejim tentera Myanmar mengarahkan perbicaraan kes tokohpembangkang, Aung San Suu Kyi kembali diadakan secara tertutup hariini, selepas membenarkan diplomat dan wartawan menghadiri perbicaraanitu semalam.

Peluru berpandu Iran lebih canggih
WASHINGTON21 Mei - Peluru berpandu yang dilancarkan dalam ujian terbaru oleh Iranadalah peluru berpandu pendorong pepejal dengan jarak yang paling jauhpernah dicatatkan, demikian menurut seorang pegawai kerajaan AmerikaSyarikat (AS).

Jutawan Mesir dihukum mati
KAHERAH21 Mei - Mahkamah di sini hari ini menjatuhkan hukuman mati ke atasjutawan yang juga ahli Parlimen Mesir, Hisham Talaat Mustafa danseorang bekas anggota polis kerana membunuh diva pop Lebanon, SuzanneTamim pada tahun lepas.

Anti-China di Papua New Guinea
SYDNEY21 Mei - Dua pencuri ditembak mati ketika serangan ke atas kedai-kedaimilik pendatang dari China terus merebak di Papua New Guinea (PNG),menjadikan angka kematian dalam kekacauan anti-China di negara inimeningkat kepada empat orang.

40 terbunuh di Baghdad
BAGHDAD21 Mei - Lebih 40 orang maut dan 83 lagi cedera dalam satu letupan bomkereta di sebatang jalan di Baghdad yang penuh sesak dengan pendudukyang keluar untuk makan malam.

Tahanan Guantanamo pertama dibicara di AS
WASHINGTON21 Mei - Seorang suspek Al-Qaeda yang didakwa terlibat dalam pengebomankedutaan Amerika Syarikat (AS) di Afrika pada tahun 1998 akan menjaditahanan Teluk Guantanamo pertama dibicarakan di mahkamah awam AS.

Image
Kris Allen juarai American Idol
LOSANGELES 21 Mei - Kelancaran vokal dan imej kacak yang ditonjolkan olehKris Allen membolehkannya menjuarai American Idol semalam, mengalahkanpesaingnya, Adam Lambert, yang sebelum ini disebut-sebut sebagaipemenang.

'Suara' Mickey Mouse meninggal dunia
LOSANGELES 21 Mei - Pelakon Wayne Allwine ( gambar ) yang meminjamkansuaranya untuk watak kartun Mickey Mouse selama lebih tiga dekadmeninggal dunia pada usia 62 tahun pada Isnin lalu.

Bank silap masuk RM22j ke akaun sepasang kekasih
WELLINGTON21 Mei – Polis mencari sepasang kekasih dari New Zealand yangmenghilangkan diri selepas sebuah bank melakukan kesilapan memasukkanNZ$10 juta (RM22 juta) ke dalam akaun mereka.






Pesawat nahas lulus ujian
MAGETAN:Tentera Indonesia berkata, pesawat Hercules C-130 yang terhempas danmembunuh 101 orang, termasuk dua di darat berada dalam keadaan baik danlulus ujian penerbangan sebelum ia terhempas di sebuah perkampungan danmeletup.

6 negara Arab yakin Obama mampu pulih imej Amerika
WASHINGTON:Satu tinjauan pendapat dibuat di enam negara Arab mendapati AmerikaSyarikat mempunyai peluang paling baik memulihkan imej yang tercalarteruk di bawah pemerintahan bekas Presiden George W Bush ketikaPresiden Barack Obama bersiap sedia berdepan dengan dunia Arab danIslam dari Mesir.

Macam-macam: Lelaki ugut rakan kembalikan gigi palsu
NEWYORK: Seorang lelaki ditahan polis selepas didakwa mengancam seorangrakan perniagaannya dengan pistol untuk memaksa mangsa menanggalkangigi palsu dan diserahkan kepadanya.

Obama gagal dapat kelulusan Senat
WASHINGTON:Senat Amerika Syarikat kelmarin menolak permintaan Presiden BarackObama untuk mendapatkan peruntukan AS$80 juta (RM280 juta) yangdiperlukan bagi menutup penjara Amerika di Teluk Guantanamo.

11,034 angka terbaru, 85 maut
GENEVA:Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan kes Influenza A diseluruh dunia kini sudah meningkat kepada 11,034 dan 85 kematian,dengan kes terbaru disahkan di Jepun, China, Taiwan dan Australia.

Israel giat usaha runtuh al-Aqsa
BAITULMAQDIS:Masjid al-Aqsa, rumah ibadat suci ketiga umat Islam berada dalam bahayabesar berikutan kerja penggalian berterusan yang dilakukan Israel dibawah Haram al-Sharif di Baitulmaqdis Timur.

Influenza A boleh ancam jemaah haji
HELSINKI:Pakar selesema melahirkan kebimbangan, perhimpunan lebih dua juta umatIslam untuk mengerjakan ibadat haji di Tanah Suci Makkah enam bulandaripada sekarang, mungkin diancam Influenza A dan boleh mengakibatkankrisis kesihatan dahsyat kepada jemaah.

Ulama bincang kawal akhlak pelayar internet
SURABAYA:Kira-kira 700 ulama di Indonesia yang mengadakan persidangan di bandarraya ini mencari jalan memperkenalkan peraturan online dalam usahamengawal akhlak pelayar internet, sambil berkata laman rangkaian sosialseperti Facebook yang semakin popular boleh menggalakkan hubungan seksharam.

Jutawan Mesir bunuh Susan Tamim dihukum mati
KAHERAH:Seorang jutawan dan ahli perniagaan terkemuka yang mempunyai kaitandengan anak lelaki Presiden Mesir, Hosni Mubarak, dijatuhi hukuman matisemalam selepas didapati bersalah mengarahkan pembunuhan penyanyi popLubnan, Susan Tamim, dalam satu kes yang menggemparkan Asia Barat,Julai tahun lalu.

Halang wartawan di perbicaraan Suu Kyi
YANGON:Kerajaan Myanmar semalam menghalang semula wartawan dan diplomatdaripada menghadiri perbicaraan Aung San Suu Kyi, sehari selepasmembenarkan mereka masuk ke bilik mahkamah buat pertama kali kelmarin.

Kris Allen juara American Idol
NEWYORK: Kris Allen hanya mampu menggelengkan kepala dengan perasaan tidakpercaya dan terkejut, apabila beliau dinobatkan sebagai juara AmericanIdol, mengalahkan peserta 'favourite' Adam Lambert semalam.

Cameron Diaz gunakan senyuman elak disaman
LOSANGELES: Aktres tinggi lampai, Cameron Diaz, menggunakan senjata palingmenarik yang ada padanya - senyuman - untuk mengelakkan daripadadisaman kerana memandu laju.

Elissa umum pertunangan tak lama lagi
BEIRUT:Khabar terbaru dari ibu negara Lubnan menyatakan penyanyi terkenalnyaElissa, kini dilamun cinta dengan seorang ahli perniagaan yang terkenaldi Asia Barat dan Eropah dan dijangka mengumumkan pertunangan merekatidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment