Tuesday, May 26, 2009

BRITAIN : Ahli Parlimen seleweng bakal disingkir - Cameron

Ahli Parlimen seleweng bakal disingkir: Cameron

Usaha terancang banteras salah guna kuasa di Britain

LONDON: Satu penyingkiran besar-besaran Ahli Parlimen veteran mungkin terjadi dalam pilihan raya nasional Britain akan datang berikutan kemarahan umum berhubung skandal tuntutan perbelanjaan, kata pemimpin pembangkang David Cameron, ketika kajian baru menganggarkan lebih 30 Ahli Parlimen mungkin terpaksa disingkirkan.

Cameron, yang mengarahkan sesetengah Ahli Parlimen dari Parti Konservatifnya meletak jawatan berhubung tuntutan perbelanjaan melampau, berkata kelmarin muka baru diperlukan untuk membina semula keyakinan dalam sistem politik Britain.

Konservatif jauh mendahului undian pendapat Parti Buruh pimpinan Perdana Menteri Gordon Brown dan dijangka secara meluas meraih kuasa dalam pilihan raya akan datang, yang perlu diadakan menjelang Jun 2010.

Cameron berkata, beliau akan membuka semula senarai calon yang sudah disediakan partinya sebelum pilihan raya akan datang, bagi membenarkan mereka yang sebelum ini tidak terbabit dalam politik menjadi calon.

"Mereka mungkin tidak ada kena mengena dengan parti sebelum ini. Namun saya menyatakan, jika anda percaya dengan perkhidmatan awam, jika anda berkongsi nilai kami, jika anda mahu membantu kami membersihkan politik, datang dan jadilah calon Konservatif," kata Cameron kepada Perbadanan Penyiaran Britain (BBC).

Colin Rallings, pengarah pusat data pilihan raya Universiti Plymouth, memberitahu akhbar The Sunday Times, analisis baru mencadangkan seramai 325 daripada 646 pembuat dasar Parlimen Britain boleh meletak jawatan atau disingkirkan oleh pengundi sebagai kesan skandal terbabit.

Beberapa individu termasuk pengacara televisyen Britain, Esther Rantzen, mencadangkan mereka bertanding dalam pilihan raya akan datang sebagai calon Bebas bagi membantah skandal itu.

Di Britain, pihak berkuasa parti tempatan memilih calon, selalunya memilih mereka yang tidak mempunyai kaitan dengan daerah yang akan ditandingi mereka. Sesetengah pihak mencadangkan agar diperkenalkan sistem perhimpunan primary memilih calon seperti di Amerika Syarikat.

Akhbar The Daily Telegraph juga melaporkan kelmarin kira-kira 200 Ahli Parlimen melantik anggota keluarga sebagai kakitangan membenarkan mereka mengenakan bayaran perbelanjaan rutin isi rumah pelbagai kepada pembayar cukai.

Beberapa hari pendedahan memalukan mendedahkan bagaimana Ahli Parlimen menggunakan wang awam untuk membersihkan parit, membaiki gelanggang tenis, membayar sangkar burung, menghiasi rumah kedua dengan mewah atau menuntut sejumlah besar wang untuk pinjaman gadaian. Kebanyakan tuntutan itu sah di sisi undang-undang namun sesetengahnya seperti bayaran tuntutan gadaian bagi gadaian yang sudah dilangsaikan, mungkin mencetuskan dakwaan jenayah. – AP

No comments:

Post a Comment