Tuesday, May 19, 2009

Prabhakaran buat silap besar

Prabhakaran buat silap besar


COLOMBO: Velupillai Prabhakaran mengubah sebuah kumpulan kecil penentang yang tidak bersenjata lengkap kepada sebuah kumpulan penentang sofistikated dan kejam yang dikenali di seluruh dunia, tetapi kemudiannya membuat beberapa kesilapan sehingga akhirnya menyebabkan ia tumpas kepada tentera Sri Lanka semalam.

Sri Lanka mengumumkan sudah menghapuskan saki baki penentang berkenaan di kawasan peperangan di utara yang turut mengakibatkan pembunuhan Prabhakaran, 54, dan dua timbalannya.

Di kalangan pengikutnya, Prabhakaran dikatakan mempunyai hati cekal untuk mewujudkan sebuah negara berasingan bagi penduduk minoriti etnik Tamil di Sri Lanka.

Musuh melihatnya sebagai pemimpin kejam sebuah kumpulan bunuh diri yang berulang kali mensabotaj perjanjian damai dalam usahanya merampas kuasa.

Selama lebih suku abad bertempur dalam peperangan etnik, gerila Pembebasan Harimau Tamil Eelam (LTTE) pimpinan Prabhakaran semakin berpengalaman melakukan pengeboman bunuh diri, di samping membunuh tokoh politik atasan serta bertempur dengan kerajaan Sri Lanka.

Ketika berada di puncak kuasanya, ketua penentang itu yang berbadan gempal dan bermisai lebat serta bersenjatakan pistol Browning memerintah sebagai diktator maya di sebuah negeri bayangan yang mempunyai ratusan ribu penduduk di utara Sri Lanka, dan turut mempunyai bendera, pasukan polis dan sistem mahkamahnya sendiri.

Gerilanya dilengkapi artileri berat, manakala pasukan tentera udaranya pernah mengebom lapangan terbang Colombo.

Ia juga mempunyai sebuah skuad penyerang bunuh diri. Tentera lautnya pula mempunyai kapal penyerang kecil, bot bunuh diri yang dilengkapi bahan letupan, kapal selam dan kapal penyeludupan besar yang berulang alik di Lautan Hindi.

Penentang berkenaan dilaporkan memperoleh pendapatan sehingga AS$300 juta (RM1.05 bilion) setahun daripada penyeludupan dadah dan senjata, rangkaian badan kebajikan palsu dan sumbangan pekerja Tamil di luar negara. - AP

No comments:

Post a Comment