Tuesday, May 19, 2009

Askar kuasai penuh Sri Lanka

Askar kuasai penuh Sri Lanka


Pasukan artileri melancarkan meriam ke arah kubu pemberontak LTTE di sebuah lokasi yang tidak diketahui di semenanjung Jaffna, kira-kira 400 kilometer utara Colombo. Tentera Sri Lanka, semalam mengumumkan kejayaan mereka menewaskan pemberontak LTTE dan sekali gus mematahkan perjuangan LTTE selama 35 tahun untuk membentuk negara merdeka di Sri Lanka. – AFP


COLOMBO 18 Mei – Tentera Sri Lanka hari ini meletakkan seluruh negara ini dalam kawalan kerajaan buat kali pertama sejak 1983, setelah menghancurkan sisa-sisa tentangan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) dan membunuh pemimpin tertingginya, Vellupillai Prabhakaran.

Panglima tentera, Leftenan Jeneral Sarath Fonseka berkata, askar kerajaan telah melaksanakan tugas yang diberikan kepada mereka oleh Presiden Mahinda Rajapaksa tiga tahun lalu dengan berjaya.

“Semua operasi tentera telah ditamatkan. Kami berjaya membebaskan seluruh negara ini dengan melepaskan bahagian utara negara ini daripada cengkaman pengganas.

“Kami telah menguasai sepenuhnya kawasan LTTE,” kata Fonseka di televisyen kerajaan.

Lebih 250 pemberontak LTTE terbunuh dalam pertempuran terakhir dengan tentera kerajaan itu, termasuk Prabhakaran.

Kenyataan beliau itu menandakan berakhirnya salah satu konflik paling lama dan paling berdarah di Asia, yang telah menyebabkan lebih 70,000 orang maut dalam pertempuran sengit, serangan pengebom berani mati, letupan bom dan pembunuhan politik. – AFP

No comments:

Post a Comment