Thursday, May 28, 2009

GLOBAL : RABU 27 MEI 2009

Image
Korea Utara lancar peluru berpandu pula
SEOUL 26 Mei - Korea Utara terus membangkitkan kemarahan dunia, apabilanegara komunis itu hari ini bertindak melancarkan dua peluru berpandujarak dekat pula, sehari selepas menjalankan satu ujian nuklear bawahtanah.

Image
Perintah berkurung di Punjab
AMRITSAR26 Mei - Perintah berkurung dikenakan di pekan dan bandar di seluruhnegeri Punjab, utara India hari ini selepas berlaku rusuhan yangtercetus berikutan insiden seorang sami Sikh ditembak mati dalampergaduhan antara puak-puak Sikh yang bersengketa di Austria.

Sindiket kempen calon Presiden palsu
JAKARTA26 Mei – Pengusaha serta pegawai daripada 32 buah negara Asia danEropah dipercayai telah diperdaya oleh sindiket yang mendakwa berkempenuntuk seorang calon yang bertanding jawatan Presiden pada pilihan rayaPresiden Indonesia Julai ini.

PAN: Pemimpin ingkar tidak dikenakan tindakan
JAKARTA 26 Mei - Parti Amanat Nasional (PAN) tidak akan mengenakantindakan ke atas pemimpin yang tidak menyokong Presiden IndonesiaSusilo Bambang Yudhoyono dan Boediono pada pilihan raya Presidenrepublik ini kelak.

Image
Setem Audrey Hepburn 'merokok' dilelong
BERLIN 26 Mei - Seorang pengumpul setem, bakal mengaut keuntunganlumayan selepas menemui sekeping setem yang menunjukkan wajah aktresterkenal Britain, Audrey Hepburn menghisap rokok.

Apartmen Bellucci dirompak
PARIS26 Mei - Barang kemas dan barangan lain bernilai 80,000 euro(RM390,805) milik aktres Itali, Monica Bellucci telah dicuri dariapartmennya di Paris semalam, semasa menghadiri upacara penutupFestival Filem Cannes, dua hari lalu.

Gereja Scientology didakwa di Paris
PARIS26 Mei - Gereja Scientology dan enam pemimpinnya di Perancisdibicarakan hari ini atas tuduhan melakukan penipuan terancang yangboleh membawa kepada pengharaman pertubuhan itu di negara ini.

Image
Fesyen Islam
SEORANGmodel menggayakan pakaian ciptaan pereka terkenal Indonesia, SebastianGunawan yang diadunkan dengan kristal Swarovski pada Festival FesyenIslam di Jakarta, semalam. Festival fesyen tersebut mempamerkan ciptaanpereka terkenal dan juga yang baru meningkat dari Malaysia danIndonesia kepada audiens antarabangsa. Fesyen itu ditujukan kepada umatIslam yang mahu mengekalkan identiti Islam dengan ciptaan fesyenkontemporari yang mematuhi Syariah tetapi bergaya. - AFP

Suu Kyi nafi langgar syarat
YANGON26 Mei - Pemimpin pembangkang prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi (gambar ) memberitahu mahkamah hari ini, beliau tidak melanggarsyarat-syarat perintah tahanan di rumah dalam insiden seorang lelakiAmerika Syarikat (AS) memasuki rumahnya selepas berenang merentasitasik dekat situ.

Penumpang kapal diarah 'berkurung'
SYDNEY26 Mei - Lebih 2,000 orang penumpang kapal peranginan Pacific Dawndiarah 'berkurung' selama seminggu selepas dua penumpang kanak-kanakdari Australia didapati positif dijangkiti selesema babi.

Hampir 13,000 dijangkiti H1N1
GENEVA26 Mei - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) hari ini menyatakan hampir13,000 orang telah disahkan dijangkiti influenza A (H1N1) atau selesemababi namun bilangan negara yang dilaporkan mempunyai kes kekal pada 46buah.

Hospital terbakar, 8 terbunuh
ANKARA 26 Mei - Lapan pesakit unit rawatan rapi terbunuh dalam satu kebakaran di sebuah hospital di barat Turki, awal hari ini.

PAD tubuh parti baru
BANGKOK26 Mei – Anggota pergerakan ‘Baju Kuning’ yang pada tahun lalumelumpuhkan operasi lapangan terbang di ibu negara Thailand ini,semalam menyatakan persetujuan untuk membentuk parti politik barutetapi tidak menolak kemungkinan untuk kembali menjalankan protes dijalan raya.

Agensi antirasuah berfungsi normal
JAKARTA 26 Mei - Agensi antirasuah Indonesia masih mampu berfungsiseperti biasa, meskipun ketuanya, Antasari Azhar (gambar) digantungtugas setelah diisytiharkan sebagai suspek dalam siasatan satu kesbunuh.

Polis Greece didakwa pijak al-Quran
ATHENS 26 Mei - Pegawai mahkamah berkata, pendatang dari Iraq telahmenyaman seorang anggota polis Greece yang didakwa telah merosakkanal-Quran miliknya, ketika melakukan pemeriksaan pengenalan diri di ibunegara ini pada minggu lalu, yang mencetuskan kemarahan pendatang Islamdi sini.





Kubu puak Taliban dikepung
PESHAWAR:Pasukan keselamatan Pakistan semalam berkata, mereka hampir berjayamengepung kubu Taliban di barat laut negara itu, ketika kumpulan hakasasi memberi amaran bencana kemanusiaan besar-besaran dihadapipenduduk yang terperangkap dalam medan perang.

Ujian nuklear: Pyongyang ingkari kecaman dunia
SEOUL:Korea Utara terus mengingkari kecaman dunia dan PertubuhanBangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berikutan ujian nuklear terbarunya danujian pelancaran dua peluru berpandu jarak dekat di luar perairantimurnya semalam, selain menuduh Amerika Syarikat cuba berkomplotterhadap kerajaannya.

Macam-macam: 800 ekor ayam mati terkejut letupan mercun
BEIJING:Pemilik kedai motosikal yang merasmikan pembukaan perniagaannya diarahmembayar ganti rugi 16,000 yuan (RM8,231) kepada seorang penternak ayamselepas ternakannya mati akibat terkejut mendengar letupan mercun.

Suu Kyi nafi lindung warga AS
YANGON:Ikon prodemokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi menafikan beliau melanggarperaturan tahanan kediaman dengan memberi perlindungan sementara kepadaseorang penceroboh rakyat Amerika Syarikat (AS).

Lelaki humban isteri kena hukum mati
SINGAPURA:Lelaki yang menghumban isterinya dari tingkat 13 sebuah blok diStirling Road dua tahun lalu dijatuhi hukuman mati semalam.

No comments:

Post a Comment