Sunday, May 3, 2009

GLOBAL : AHAD 03 MEI 2009

Penumpang bersama lelaki Mexico dicari
HONG KONG 2 Mei - Influenza A (H1N1) atau selesema babi terus mendapatperhatian global hari ini dengan Korea Selatan mengesahkan kespertamanya sementara Hong Kong dan China berusaha mengesan penumpangpenerbangan yang sama dengan seorang lelaki Mexico yang dijangkiti.

Seorang lagi maut mangsa H1N1 di Mexico
MEXICOCITY 2 Mei - Angka kematian rasmi akibat influenza A atau selesema babidi Mexico meningkat daripada 15 kepada 16 orang semalam, dengan kesjangkitan yang disahkan melonjak kepada 397 orang.

Merpati mati disahkan selesema burung
HONGKONG 2 Mei - Pihak berkuasa Hong Kong hari ini berkata, burung merpatiyang ditemui mati di bandar ini didapati positif virus H5N1.

Image
Jusuf Kalla tanding presiden, Wiranto naib presiden
JAKARTA2 Mei - Ketua Umum Parti Golkar, Jusuf Kalla dan Ketua Umum PartiHanura, Wiranto telah sepakat untuk bertanding jawatan presiden dannaib presiden pada Pilihan Raya Presiden Julai depan.

Image
Rusuhan terburuk pekerja
BERLIN2 Mei – Penunjuk perasaan berhaluan kiri melontar batu, botol danmercun ke arah polis antirusuhan di ibu negara Jerman ini petangsemalam, dalam keganasan sambutan Hari Pekerja terburuk sejak empattahun lalu.

Mesir teruskan operasi bunuh 250,000 babi
KAHERAH2 Mei - Mesir akan memulakan operasi kontroversi membunuh semua 250,000babi hari ini walaupun Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakantiada sebarang bukti menunjukkan haiwan itu sebagai punca jangkitanvirus influenza A (H1N1) atau selesema babi kepada manusia.

Doa iringi peringatan tragedi Nargis
YANGON2 Mei - Seluruh rakyat Myanmar bertafakur dan berdoa penuh kesayuanhari ini sebagai memperingati ulang tahun tragedi taufan Nargis yangmembadai keseluruhan kawasan perkampungan, memusnahkan sawah padisehingga menjadi kawasan yang tandus, serta membunuh kira-kira 140,000orang setahun lalu.

Disaman mabuk tunggang kuda
ARVADA,Colorado 2 Mei – Seorang lelaki yang memakai topi koboi dan menunggangkuda di pinggir bandar Denver telah disaman kerana ‘menunggang dalamkeadaan mabuk.’

Nuffnang Ads


Hong Kong kuarantin hotel
HONGKONG: Beratus-ratus pelancong dan kakitangan sebuah hotel di Hong Hongdikuarantin dalam bangunan penginapan itu selama tujuh hari mulaisemalam, selepas seorang tetamu Mexico disahkan positif selesema babiyang turut menjadi kes pertama yang dicatatkan di Asia.

Jumlah kematian H1N1 di Mexico menurun
BANDARAYAMEXICO: Mexico mengurangkan jumlah kematian akibat selesema babi kepada101 daripada sekurang-kurangnya 176 yang dilaporkan sebelum iniberikutan banyak sampel ujian menunjukkan ia negatif.

Macam-Macam: Penjenayah dibebas pilih masuk penjara
FLORIDA:Seorang lelaki yang mengaku membunuh dua orang memilih untukdipenjarakan, walaupun selepas hakim mengarahkan dia dibebaskan.

PBB desak Israel henti roboh rumah Palestin
TEBINGBARAT: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendesak Israelmenghentikan tindakan merobohkan rumah penduduk Palestin diBaitulmaqdis Timur, yang mencerminkan kebimbangan antarabangsaberhubung dasar rejim Zionis di kota suci itu.

15 maut askar, pemberontak bertempur
ISLAMABAD:Sekumpulan pemberontak menyerang sebuah pos keselamatan Pakistanberhampiran sempadan Afghanistan semalam mencetuskan pertempuransenjata yang menyebabkan sekurang-kurangnya 13 penyerang dan dua askarterbunuh.

Lanun Somalia rampas kapal Greek, Ukraine
NAIROBI:Lanun Somalia merampas kapal Greek dan Ukraine semalam manakala kapalperang NATO berjaya menahan 19 lanun bersenjatakan bahan letupanselepas menghalang serangan ke atas sebuah kapal tangki Norway di TelukAden.

Songlap wang bank beli loteri
BANGKOK:Bekas pegawai bank yang ditahan dan didakwa kerana menggelapkankira-kira 400 juta baht (RM40.37 juta) daripada bank milik kerajaanmenggunakan sebahagian wang itu untuk membeli loteri bernilai lebih 30juta baht (RM3.03 juta) sekali gus, kata polis semalam.

Jusuf, Wiranto bergandingan
JAKARTA:Ketua parti Golkar Jusuf Kalla dan bekas ketua tentera Wirantomengisytiharkan gandingan mereka masing-masing sebagai calon presidendan naib presiden dalam pilihan raya Indonesia akan datang.

Singapura bangun sistem pulihara alam
SINGAPURA:Republik ini akan membantu membangunkan satu sistem gred bagi mengukurbagaimana bandar di seluruh dunia mengekalkan dan memulihara alamsekitar. Ia berdasarkan Indeks Kepelba-gaian Kehidupan Bandar (CBI),atau Indeks Singapura, yang digunakan di sini.

Arak, pelacuran berleluasa di Iraq
BAGHDAD:Penduduk ibu kota Iraq kembali mengeluh dan kesal dengan kemunculansemula alkohol dan pelacuran selepas hilang sejak enam tahun lalu malahkali ini peningkatannya lebih ketara.�Dosa kembali menjadi sebahagian hidup penduduk Baghdad sekali lagi,�kata anggota pergerakan yang memperjuangkan tradisi keluarga dan moral,Fadilla Muhammed.

Tubuh Rani menawan
MUMBAI:Selepas mendapat pengiktirafan bagi bakat lakonan cemerlang dan pernahmenduduki senarai teratas heroin kesayangan ramai, pelakon RaniMukherjee kini dianggap sebagai aktres Bollywood yang memiliki tubuhpaling menarik.

Paris reka pakaian kanak-kanak
LONDON:Pewaris hotel yang sudah memiliki jenama minyak wangi, perhiasan,kasut, pakaian haiwan dan wanita - dilihat tidak sabar untuk menambahcabang pasaran baru dan dalam proses mencari karakter sesuai untukmemasarkan produk baru.

Obama bimbang pengaruh Taliban
WASHINGTON:Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat Barack Obama kini menghubungibekas Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif, musuh utama Presiden AsifAli Zardari, dengan harapan mencari jalan mengukuhkan kerajaan negaraitu, lapor akhbar The New York Times lewat kelmarin.

No comments:

Post a Comment